تکنیک SMED – تعویض تک دقیقه ای قالب – چیست؟

مهندسان

تقدیم به همه مهندسان ایران

درباره من
وبلاگ تخصصی مهندسان ایده ها و راهنمایی های مهندسی آماده همکاری در پروژه های شما کنترل پروژه.بازاریابی و فروش.ارزیابی.مدیریت منابع.
موضوعات
نويسنده :Mr Nateghi
تاريخ: چهار شنبه 28 مرداد 1394 ساعت: 12:6

 

 

 

تکنیک SMED – تعویض تک دقیقه ای قالب – چیست؟

 

SMED

تعویض تک دقیقه ای قالب

Single Minute Exchange Of Die

پیشتاز و مبدع روش های نظام یافته و سیستماتیک بهبود عمدتا ژاپنی ها بودند. خواستگاه این تکنیک نیز ژاپن و تقریبا مثل بیشتر تکنیک ها شرکت یا سازمان عظیم و قابل ستایش تویوتا می باشد.

تعویض تک دقیقه ای قالب در رویکرد مدون و منظم ژاپنی ها به شناسایی، کاهش و حذف اتلاف زاده شد. آن ها فرآیند به فرآیند و فعالیت به فعالیت را گشتند و آنجایی که چیزی هدر می رفت را زیر ذره بین واکاوی و روی میز تحلیل و بررسی قرار دادند.

آن ها فقط یک اقدام برای حل این مسئله در نظر نگرفتند، فقط یک پروژه برای کاهش زمان های تعویض، طرح ریزی و اجرا نکردند. آن ها برای بهبود روی هر نوع اتلاف، سیستم طراحی کردند. برای کاهش زمان توقف خط تولید به خاطر خرابی دستگاه ها و ماشین آلات TPM را بنا نهادند، برای شناسایی و پیشگیری خطاها، سیستم پوکایوکه را طراحی کردند و همینطور ادامه دادند.

برای کاهش زمان های تغییر محصول در خط تولید، تعویض قالب ها و ابزارهای تولیدی و تنظیم و ست آپ خط تکنیک SMED را معرفی کردند. مغز متفکر این تکنیک و بسیاری دیگر شیگئو شینگو است.

هر شرکت صنعتی برای تولید محصولات خود به جز دستگاه ها و ماشین آلات تولیدی به تجهیزات دیگری چون قالب، فیکسچر، جیگ، مدل، دای و . . . نیز نیاز دارد. هنگام تغییر محصول تولیدی، آماده سازی و راه اندازی اولیه خط یا تعویض قالب مستهلک شده بعضا زمان بسیاری صرف می گردد تا خط و محصول جدید آماده تولید شوند. این مدت زمان در بعضی فرآیندهای تولید مانند پرسکاری، آهنگری، ریخته گری و دیگر پروسه های تولید ممکن است ساعت ها طول بکشد. طی این مدت، خط تولید متوقف بوده و پرسنل مستقیم تولید نیز بیکار می باشند.

تکنیک SMED این زمان ها را نشانه رفته و کاهش آن را هدف بنیادین خود قرار داده است و می گوید که زمان ایده آل تعویض قالب و تنظیم خط تولید در هر حالتی بایستی زیر ۱۰ دقیقه، Single Minute یا تک دقیقه ای باشد.

در ابتدا با نگاهی به خطوط تولید خود این را هدفی بلندپروازانه و نادستیافتنی می بینیم اما همانطور که گفتیم این یک اقدام نیست، یک سیستم و یک روش می باشد. این سیستم در چند فاز و در چند نوبت، طراحی و اجرا می گردد. در نخستین اجرا، اقدام ها و فعالیت هایی که هزینه زیاد و انرژی بالایی نیاز ندارند و تا حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد بهبود حاصل می شود انجام خواهند شد. در فازهای بعدی فعالیت های کاهش زمان تعویض قالب و تغییر خط تولید به مرور پیچیده تر، فنی تر و مهندسی تر می گردد تا به هدف نهایی که تعویض خط زیر ۱۰ دقیقه می باشد دست پیدا کنیم.

اجرای این سیستم تنها به پروسه های تولیدی و تعویض ابزارها و تغییر خطوط تولید منحصر نمی شود. در فعالیت هایی دیگر مانند نگهداری تعمیرات، بسته بندی، انبارش و . . . نیز اجرای این سیستم پیامدهای مطلوب و مثبتی خواهد داشت. جالب است بدانید تنها کسب و کارهای تولیدی نیست که از مزایای این تکنیک جالب بهبود بهره می برند، صنایع خدماتی همچون صنعت حمل و نقل و مسافرت هوایی، هتلداری، بهداشت و درمان نیز محل و مجال به کارگیری این سیستم می باشند.

 

 

نظر فراموش نشه

 

لینک دعوت به گروه مهندسی صنایع در تلگرام:

https://telegram.me/joinchat/06aa52a2020227643fdfc0ee0b2dd6d6

 

 


Get our toolbar!

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

تازه ترين مطالب
لينک هاي مفيد
ابزارک هاي وبلاگ